lauantai 11. elokuuta 2012

Yosemiten huimat maisemat

Palasimme juuri kotiin seitsemän päivän ja 1 532 mailin (2 466 km) jälkeen. Kilometrit taittuivat yllättävän helposti. Juteltiin, karsin valokuvia, tutustuin seuraavan matkakohteen esitteisiin ja mietimme kiinnostavia paikkoja, toimin kartturina ja katselin maisemia. Erityisesti viimeistä. Itse kohteiden lisäksi myös siirtymiset paikasta toiseen olivat kiinnostavia. Ajotaipaleiden aikana tuli nähtyä kaikenlaista lasten tienvarteen laittamasta limonadikojusta karrelle palaneeseen avoautoon.

Reissu oli mahtava! Erityisesti olen vieläkin ihan fiiliksissä eilisestä Pacific Coast Highwayn ajamisesta. Matkalta kertyi kuvia varmaan mailien verran ja laittelen kuvamuistoja tänne sitä mukaa, kun saan kuvia valittua. Ensimmäisenä matkan viimeiset luontokuvat eli Yosemiten kansallispuisto. Se oli hienoin kansallispuisto, missä olen toistaiseksi käynyt.

Aloitimme päivän tuhdilla aamiaisella kehutussa Batter Up Pancakes -aamiaispaikassa. Hotelliyöpymisiin ei täällä yleensä kuulu aamiaista, mutta amerikkalaistyylisiä aamiaispaikkoja on joka paikkakunnalla. Tilasimme munakkaat, joiden kylkiäisenä tuli pizzan kokoiset pannukakut ja kulhollinen tuoreita hedelmiä. Sen jälkeen kierimme autoon ja ajoimme reilun tunnin matkan Yosemiten kansallispuistoon.

Yosemiten kansallispuisto on tunnettu jylhistä vuoristomaisemista. Paikan päällä kuulimme kansallispuiston olevan tunnettu myös vesiputouksista, mutta ne olivat tähän aikaan vuodesta kuihtuneet puropahasiksi. Paras aika vesiputousten näkemiselle on keväällä, kun lumet sulavat. Toisaalta kesäaikaan pääsee katsomaan maisemia ylös vuoristoon paikkoihin, joihin tiet ovat suljettuja suurimman osan vuodesta.

Suuntasimme ensimmäisenä vain kesäisin auki olevalle Glacier Point -katselupisteelle ja wow, mitkä maisemat. Kuvat eivät tee oikeutta sille mielettömälle vuoristomaisemalle, joka yhtäkkiä edessä avautui. Siinä maisemassa sielu lepää.

kuvassa oikealla oleva iso kallio on Half Dome, yksi kansallispuiston tunnetuimmista nähtävyyksistä

Miehen Lumia 900 -puhelimessa on näppärä panoraamatoiminto, jota testailin tällä näköalapaikalla. Olin suorastaan yllättynyt kuvan hyvästä laadusta.

Korkeat näkymät eivät huimanneet näitä pieniä oravia, jotka kiipeilivät kallion reunoilla.

Glacier Pointin jälkeen ajoimme ensimmäisessä kuvassa näkyvään laaksoon. Matkan varrella näimme pienen metsäaukeaman, josta tuli suomalainen metsä mieleen.

Yosemite Valley

iso kallio, pieni minä

Kävimme katsomassa paria vesiputousta, Bridalveil Fallia ja Vernal Fallia, mutta ne olivat niin vaisuja, että hyvä, kun kuvista vettä erotti. Pieni puronen vain virtasi enää laakson läpi. Olisin halunnut nähdä myös Mirror Laken, joka oli suljettu. Kuulemma kivivyöryvaaran takia, mutta infopisteen opas kuiskasi, että se on kuivunut.

Yosemitessä on sama karhuvaara kuin Sequoian kansallispuistossa. Karhujen lisäksi puistossa on muitakin tyypillisiä eläimiä, joista näimme niiden pienien oravien lisäksi alla olevia sinisiä lintuja ja peuroja. Lajinimetkin näin, mutta olen näin hyvä muistamaan nimiä.

Yosemiten kansallispuistossa pystyy hyvin katsomaan suurimpia nähtävyyksiä myös autolla. Me kävelimme vähän pidemmän matkan ainoastaan Vernal Fallille. Kansallispuisto tarjoaa kuitenkin myös paljon erilaisia vaelluskohteita lyhyistä ja helpoista aina Half Domelle kiipeämiseen. Alueella on paljon erilaisia majoitusvaihtoehtoja ja laaksossa kulki sukkulabussi paikasta toiseen. Monet näyttivät vuokranneen pyörän. Laaksosta löytyy myös pieni kauppa esimerkiksi telttailijoita varten. Tänne olisi kiva tulla joskus uudelleen muutamaksi päiväksi, esimerkiksi keväällä vesiputousten vielä virratessa. Vuokrata huone lähistön monista majoitusvaihtoehdoista, nauttia maisemista ja tehdä jokin vähän pidempi vaellus.

Kansallispuistosta ajoimme Kalifornian poikki takaisin rannikolle, Santa Cruzin surffikaupunkiin. Nelisen tuntia kestäneen matkan aikana näimme paljon kalifornialaista maanviljelyä. Matkalla oli lähinnä hedelmäpuita ja maissipeltoja.

hedelmäpuita

lato - mikä ihana mahdollisuus patriootille

maissipeltoja ilta-auringossa

Oli jo pimeää, kun saavuimme Santa Cruziin. Sequoiat vaihtuivat matkalla tutumpiin palmuihin.

1. Ihan huiman upeita ja ihania kuvia niin tässä kuin edellisissäkin postauksissa! Meillä jäi sillä taannoisella roadtripillä Yosemite kokonaan välistä, siellä tuntui olevan majoitus heinäkuussa aika tiukassa + aikakaan ei kyllä olisi kunnolla riittänyt. Kun näitä kuvia katsoo, niin voi kyllä aavistaa, miten jylhän upeita ja mahtavia ne maisemat todellisuudessa olisi olleet!

1. Helppo uskoa, että majoituksia ei oikein saanut, sillä siellä tuntui nyttenkin olevan majoitukset loppuunmyyty. Siksi menimmekin yöksi tuonne Fresnoon, joka sijaitsi sopivasti Sequoian ja Yosemiten puolivälissä. Mutta jos tuolla Yosemitessä useamman päivän aikoisi olla, niin sitten olisi kiva majoittua alueelle. Toivottavasti tekin pääsette vielä käymään toisella kerralla :).

2. Huikeaa! Käsittämättömän upeita kuvia ja tunnelmia. Tämän jälkeen muiden blogien syysvaatekollaasit ja sisustusasetelmat ei tunnu enää miltään ;) Jos tänään napsahtaa 11,5 milj. lotosta niin mun ja miehen ensimmäinen matka suuntautuisi juuri Yhdysvaltoihin. You're living my dream babe!

- Sanna

1. Oi kiitos, Sanna, täällähän ihan punastellaan :). Ei sitä ikinä tiedä, mitä tulevaisuus tuo tullessaan, ihan tuuria se oli meilläkin, että juuri tänne töiden kautta päädyttiin :).

3. Mielettömiä kuvia, mielettömiä maisemia. Mahtavaa, että reissu meni hyvin. :)

1. Kiitos :). Onneksi kommelluksilta vältyttiin tällä reissulla :).

4. Jestas sentään, noitten vuorten vieressä Itävallan alpitkin kalpenee!Hienoa Ronja!

1. Kiitos, Sofia! Mutta juuri Alpit on itselleni ikihaave päästä joskus laskettelemaan :). Nyt se haave on aika kaukana, mutta toivottavasti ensi talvena päästään korvikkeena kokeilemaan täällä jotain edes vähän isompia mäkiä ;).

5. Aivan ihanaia kuvia. Oli kuin itsekin olisi nähnyt ne maisemat omin silmin!!

Satunnainen lukija

1. Kiitos! Kiva jos maisemat välittyi, kun tuntui, että kuvat latistaa niin paljon maisemaa :). Ja kuviin ei pysty sisällyttämään sitä huimaavaa tunnetta, kun yhtäkkiä melkein parin kilometrin korkeudessa silmien edessä avautuu niin valtaisa pudotus, että pelkää putoavansa sinne, vaikka välissä on (pieni) aita.

6. Piti vaan tulla kommentoimaan, et tuttu lato. Näin sen pari viikkoa sitten ite, mä en vaan ehtiny ottaa siitä kuvaa. Kiva et sä ehdit!

1. Tuo jää kyllä varmasti mieleen, kun ohi ajaa :). Hädin tuskin ehdin itsekään ottaa kuvaa ohi ajettaessa.

7. Löysin sun blogin tällä viikolla ja sitä on tosi hauska lukea. Me oltiin viime kesänä perheen kanssa kuukausi kiertämässä Kaliforniaa ja käytiin tosi monessa samassa paikassa kuin missä tekin olette käyneet siellä asuessanne. Tuo Yosemite on kyllä mielettömän hieno paikka. Me oltiin siellä 4 päivää ja pidempäänkin olisi voinut olla.

1. Tiina, kiva kuulla, että olet tykännyt blogista :). Yosemite oli tosiaan mahtava. Itse asiassa se on yhä suosikkini käymistäni kansallispuistoista, ylittää jopa Grand Canyonin mielessäni. Sinne täytyy ehdottomasti palata uudelleen jonain muuna vuodenaikana :).