torstai 16. elokuuta 2012

San Franciscon muistelmat jatkuvat

Kävimmehän me tietenkin katsomassa myös Golden Gaten siltaa, onhan se San Franciscon tunnetuin nähtävyys. Sillan saama huomio on vähän säälikin, koska kaupungissa on niin paljon muutakin hienoa. Sanoo hän ja lataa tähän sitten seuraavaksi läjän siltakuvia...

Varsinkin näin kesäaikaan siltaa usein ympäröi sumu, joka liikkuu tuulten mukana paljastaen välillä vain hetkeksi osan siltaa. Tykkäsin siitä sumuisesta näkymästä.

Bussilla oli pysähdyspaikat näköalapaikoilla sillan molemmin puolin. Hyppäsimme kyydistä ensimmäisessä pisteessä, kävelimme sillan yli ja tulimme bussilla takaisin. Sillalta oli hienot ja huimat näkymät kaupungille, ja muutenkin kävely oli jännä kokemus.

Sillalla on aina kova viima. Ei paljon kannata tukkaa kammata aamulla. San Francisco ei muutenkaan ole tunnettu hyvästä säästä, varsinkaan kesäaikaan. Joku onkin sanonut, että "The coldest winter I ever spent was a summer in San Francisco." (Lausuja ei tainnut käydä Suomessa). Mutta meillä kävi valtaisa tuuri ja koko vierailumme ajan oli lämmintä ja aurinkoista. Edes sillalla ei tullut kylmä kovasta tuulesta huolimatta.

sillan surullinen puoli

Silta on 70 metrin korkeudella vedestä. Näimme meressä nallekarkkien kokoisia delfiinejä hyppimässä.

Matkalla törmäsin uuteen ilmiöön sekä täällä että myös aiemmissa turistikohteissamme, kuten Yosemitessa: ipad-kuvaajiin. Näinpä jopa Olympialaisten (mielettömiä!) päättäjäisiä telkkarista katsoessani jonkun kentällä olevan urheilijankin kuvaavan ipadilla.

Ja takaisin bussilla.

Oikeasti paras näköalapaikka sillalle on heti sillan toisella puolella vasemmalla olevan vuoren päällä. Sinne kiertää tie oikealta heti sillan jälkeen. Suunnitelmissani oli alun perin ajaa sinne kuvaamaan siltaa kliseisesti aamunkajossa tai iltahämärässä, otin oikein jalustankin matkalle mukaan sitä varten. Mutta kun nyt pääsimme sillan lähelle jo bussilla ja otin jo ehkä sata siltakuvaa, niin ajattelin (ja puoliso varsinkin ajatteli) niiden riittävän. Golden Gaten silta on kuulemma maailman kuvatuimpia ihmisen luomuksia, joten ehkä maailma muutenkin selviää ilman minun otoksia.

Little Italyn värikäs ravintola

Emme paljon kierrelleet kaupoissa, mutta vähän ehdimme näkemään Union Squaren ympäristön tarjontaa.

Crate & Barrelin näyteikkuna

Näitä virkattuja Angry birds -pipoja myytiin monessa katukojussa. Olikohan lisenssit kunnossa?

ruotsalaisia julisteita lähinnä japanilaista pikkutavaraa myyvässä söpössä pikkuliikkeessä

Muumikortteja samaisessa pikkuliikkeessä

Hello Kitty heaven

Antiikkiliikkeen näyteikkunat

Kaupungissa, joka on kerran tuhoutunut maanjäristystä seuraavista tulipaloista, ollaan nykyään hyvin varautuneita tulipaloihin. Näitä näkyi rakennusten seinissä vähän väliä.

city hall

San Francisco oli ehkä hurmaavin suurkaupunki, jossa olen käynyt. Monessa mielessä enemmän tyyliseni kaupunki kuin nykyinen kotikaupunkimme (josta siitäkin tykkään kovasti kuitenkin). Emme ehtineet paljon tutustua kulttuurielämään tällä vierailulla, mutta suosittelen käymään kaupungin lukuisissa gallerioissa. Esimerkiksi hotellin lähellä olevista olisi voinut ostaa vaikka Picasson tai Marilynin tuulikuvan. Yhdessä taidemuseossa vierailimme ja lisäksi käytimme puolen päivää Alcatrazissa, laitan niistä vielä omat postaukset joskus myöhemmin. Nyt seuraavaksi kuitenkin Pacific Coast Highwaylle.

1. Kirjoittaja on poistanut tämän kommentin.

2. Ihania kuvia sillasta ja hauska tuo Hello Kitty heaven. Jännä seurata teidän reissua täältä kotoa käsin. Voi kun pääsisimme sinne käymään. :)

Oli muuten alennuksessa San Franciscoon lennot jotain 750e tienoilla, mutta eikös San Diegoon ole vielä sieltä matkaa aika tavalla?

1. Juu, kotiin on palattu melkein viikko sitten, mutta täällä reissu vielä jatkuu (kiitos miljoonan otetun kuvan) :).

Voi kun tosiaan pääsisitte :). Ja jeps, SF on Pohjois-Kaliforniassa ja SD ihan Etelä-Kaliforniassa, väliin mahtuu reilut 700 km. Tietty voitte lentää SF:oon, humputella siellä vähän aikaa, vuokrata auton ja ajaa upeaa Pacific Coast Highwayta tänne... Mutta kyllä tohon hintaan löytänee lennot suoraan tännekin, jos on aikaa etsiä :).

3. Valtavan upeita nuo siltakuvat! Hienot värit ja kuvakulmatkin olet onnistunut löytämään niin, etteivät ne ole ihan tavanomaisia. :)

1. Kiitos, Jenni! Kiva kuulla, kun sen sillan kuvaaminen tuntui vähän "turhalta", kun siitä on varmasti kaikki mahdolliset kuvakulmat jo kuvattu aikojen saatossa :).

4. Ihania kuvia! Juuri yritän kasailla omaa lyhyttä postausta reissustamme blogiini. Ehkäpä saan sen lähipäivinä valmiiksi... Kuvia kertyi meilläkin 3000 ja siihen päälle vielä videot ja videokameran nappaamat valokuvat (laatu tietty huonompaa kuin järkkärillä). Tuolta mainitsemaltasi kuvauspaikalta Rodeo lagoonille ajaessa saa kyllä mahtavia kuvia. Kyllähän noilta sillan päädyissä olevilta näköalapaikoiltakin saa mahtavia kuvia, niin kuin yllä voi huomata.
    Meillä kävi tuuri, että nähtiin silta sekä sumussa että ilman sumua. Sumussa olevaa sillan olinkin toivonut näkeväni, mutta meidän matkalla sumua oli paljon enemmän kuin teidän aikananne. SF on kyllä niin kaunis kaupunki ja nähtävää riittää, että edes kahdella-kolmella vierailukerralla en ole nähnyt kuin pintaraapaisun. Alcatrazille en ole vielä päässyt, kun nuo liput ovat kiven alla. Jos olisi ottanut tuon hop on-hop off-bussin, niin siihenhän olisi tuon Alcatrazin liput saanut mukaan. Muuten olivat jo kaksi viikkoa etukäteen loppuunmyydyt. Meillä kun ei enää ollut kiertoajelun tarvetta, niin jätettiin vankila seuraavaan kertaan - onhan syy palata :o) Nyt vankilan kuvapostausta odotellessa...

1. Kuvien karsimisen tuskaa täälläkin... Mäkin toivoin saavani sumukuvia. Se toive tosin taitaa toteutua helposti, kun taitaa sumu olla tavallisempaa :). Teillä kyllä kävi tuuri, jos näitte molempia! Ehkä hienoimpia näkemiäni kuvia sillasta ovat tuolta ylhäältä otetut kuvat, joissa koko silta on sumun peitossa niin, että vain tornien huiput näkyvät. Ajattelin siitä ylhäällä olevasta kuvauspaikasta, että ensi kerralla sitten eli meille kanssa jäi syy mennä uudelleen :).

Vankila oli loppuunmyyty ainakin pariksi viikoksi eteenpäin meidänkin käydessä eli onneksi oltiin ostettu liput ajoissa. En ole vielä vilkaissutkaan niitä vankilakuvia, mutta koetan tässä lähiaikoina päästä niihinkin käsiksi :). Se vankila oli mielestäni mielenkiintoinen, kannattaa kyllä käydä sitten ensi kerralla :).