keskiviikko 29. helmikuuta 2012

Lukunurkkauksen alkua

Olen heikkona kaikkiin seinään upotettuihin juttuihin ja ihastuin heti työhuoneessamme olevaan, upotettuun hyllykköön. Tämän hyllyn äärelle on suunnitelmissa lukunurkkaus ja etsinnässä on ihana nojatuoli, johon uppoutua pimeinä iltoina.



Välillä tulee iloisia yllätyksiä sähkölaitteiden kanssa. Yllä olevan kuvan marmorinen pöytävalaisin on ehkä 1960-luvulta ja välillä olen ihmetellyt, että sen antiikkinen pistoke toimi enää Suomessakaan. Otin sen mukaan jos ei muuta niin koristeeksi, mutta ihme ja kumma: kun vaihdettiin täkäläinen lamppu ja iskettiin pistoke seinään adapterin kanssa, valaisin toimikin täydellisesti!

Antiikkinen pistoke Suomesta, adapteri Japanista ja hyvin toimii. Ei olla nähty täällä adaptereita pahemmin myynnissä mutta onneksi meidän vanhat Japanin adapterit näyttävät pelittävän hyvin täälläkin.

Niin kuin aiemminkin olen maininnut, niin rakastan lehtiä. Yhdistelmä lehti ja irtokarkkipussi on parhaita rentoutumistapojani, valitettavasti täältä saa vain ensimmäisiä. Ostan lehtiä usein ja palaan myös vanhoihin lehtiin yhä uudelleen. Aina tulee uusia kiinnostuksen kohteita ja selaan lehtiäni uusin silmin. Esimerkiksi en ollut ikinä ollut kiinnostunut sisustuslehtien keittiökuvista ennen kuin itse teimme muutama vuosi sitten keittiöremontin. Toiset kerää levyjä, minä kerään lehtiä. Eli raahautinpa sitten muuttomiesten riemuksi pari laatikollista lehtiä tännekin, vaikka suurimmasta osasta sentään raaskin luopua muuton yhteydessä.

hyllyllinen sisustuslehtiä

4 kommenttia:

  1. Lukunurkkaus on ihan paras idea.

    Mä huomasin myös, että sisustuslehtiä on kertynyt aikamoinen kasa. Niistä saa ihan kivan sisustuselementin, kun kerää ne isoiksi pinoiksi. :)

    Jännä, että vanha lamppu toimii. Mä raahasin myös mukanani saaarivaltiosta muutaman sähkölaitteen ja toimii ne ihan hyvin Suomessakin adapterilla. Mutta, siellä taitaa olla vähän erilainen se sähkösysteemi.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Mulla on sellainen käsitys, että Suomessa ja Briteissä on sama se jänniteteho, mutta töpseli on vain erinäköinen. Kun taas täällä on eri jännitteet kuin Suomessa, ja siksi kaikkia laitteita ei saa toimimaan edes adapterilla. Sellaiset, joissa on muuntaja, toimivat yleensä täällä adapterilla. Esim. kaikki tietokoneet. Joissain ei ole ulkoisesti näkyvää muuntajamöttiä, mutta sisäänrakennettu muuntaja ja silloin se jänniteteho on esitetty vaihteluvälinä. Esim. mun suoristusrauta. Ja näköjään sitten myös tarpeeksi yksinkertainen systeemi, tyyliin toi valaisin, toimii ;).

      Syynättiin (tai mies syynäsi) kaikki meidän sähkölaitteet ennen lähtöä ja kaikki on toiminu, joiden oletettiinkin toimivan. Toi valaisin ja yksi radio otettiin mukaan, vaikka niiden ei odotettu toimivan, ja lamppu tuotti positiivisen yllätyksen (radio ei) :).

      Poista
  2. Mä otin mukaan seitsemän vuosikertaa lehtiä edellisessä muutossa. Onneksi nyt sain karsittua. Mutta 10 vuotta vanhat lehdet olivat oikein viihdyttäviä. Lehti, jotain hyvää ja nojatuoli, siinä mun kivan illan resepti.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Ihanaa, en ole ainoa :D. Ja en voisi olla enempää samaa mieltä tuosta kivan illan reseptistä :).

      Poista